Den rummelige skole?
Hvilket signal sender man, når bestemte grupper af elever samles i særlige klasser?
Af: Dan R. Schimmell | Foto: Jan Sommer
Hvor tit støder vi på et stykke lovgivning, der kan beskrives
som smukt? Sjældent, men "folkeskoleloven" er et eksempel på det.
Her kan man blandt andet læse, at "folkeskolen skal i samarbejde
med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der
forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære
mere".
Det er lige meget, om man er super begavet, tilhører
gennemsnittet, eller om man er født med udviklingshæmning. Det er
vigtigt at huske på.
Folkeskolen har i mange år haft stor bevågenhed hos politikerne.
PISA-undersøgelser og 360graders eftersyn er blot nogle af
beviserne på dette. Udviklingshæmmede og folkeskolen berøres
derimod sjældent. Det kan der være mange grunde til, men måske er
en af de vigtigste, at vi internt i LEV har haft mange forskellige
holdninger til sagen. Holdningerne spænder fra, at børnene da skal
enkeltintegreres i almindelige folkeskoler til, at specialskoler er
det eneste rigtige.
Funktionsopdelte eller aldersopdelte
klasser
I dag vil det være umuligt at gennemføre et folkeskoleforløb, hvor
man ikke integrerer eleverne. Folkeskolelovgivningen kræver
involvering og social interaktion af såvel forældre som elever -
uanset funktionsniveau.
Diskussionen skal derfor stå om, hvorledes skolerne organiserer
undervisningen.På nogle specialskoler samles børn med multiple
funktionsnedsættelser i særlige klasser, lidt ironisk kaldes de
nogle steder for Mklasser, mens skolens andre elever går i
aldersopdelte klasser. Begge modeller kan rummes inden for
folkeskoleloven. Men spørgsmålet er, hvilket signal man sender, når
elever samles i særlige klasser. Er det integration? Er det
inklusion? Eller er det en accept af, at noget kan være så
specielt, at det ikke kan lade sig gøre at skabe klasser med
relationer mellem elever med meget forskellige
funktionsniveauer?
Inklusion er accept
I dag bruges integration og inklusion næsten som synonymer. Det er
på mange måder med til at mudre diskussionen om, hvordan
folkeskolen skal se ud i forhold til elever med udviklingshæmning.
For det er eksempelvis integration, når elever bringes sammen i
samme klasse. Men det kræver en aktiv pædagogisk handling at
inkludere eleverne i undervisningen og støtte deres relationer til
hinanden. Den unge pige med multihandicap kan placeres i 4.U i sin
elkørerstol. På den måde kan man sige, at hun er medinddraget i
klassen, hun er altså integreret i undervisningen. Men er hun
inkluderet? Sandsynligvis ikke.
For LEV betyder inklusion, at der skabes en relation mellem
mennesker, man skal "give hinanden noget". For LEV betyder
inklusion også, at man accepteres som et socialt individ med lyst
til at have interaktion med andre sociale individer.
For igen at tage udgangspunkt i pigen i 4.U, så kan det måske
være vanskeligt at forestille sig, hvorledes hun vil kunne indgå
som et socialt deltagende individ i en proces med andre
klassekammerater. Men at det kan lade sig gøre er uomtvisteligt -
det stiller blot krav til lærerkollegiet om, at man gerne vil.
Pigen vil have brug for at blive støttet i dialogen med sine
klassekammerater.
Kan vi stille krav til folkeskolen?
Hvilke krav kan vi tillade os at stille til folkeskolen, når vi har
børn med udviklingshæmning? Spørgsmålet stilles ofte til LEV.
Svaret er snublende let: De samme krav som til alle andre børn. Når
det alligevel er vanskeligt, kan det skyldes, at forældre også
sammenligner sig med andre. De ser, at naboens knægt har fysik,
matematik og engelsk og har måske svært ved at overføre disse ting
til deres virkelighed.
I LEV har vi oplevet, at mange forældre har stået i den
problemstilling. Derfor har vi igangsat et udviklingsprojekt på
folkeskoleområdet, hvor LEV forholder sig til alle de fagmål, der
er indeholdt i folkeskolen. Derefter giver vi vores fortolkning på,
hvordan man som forældre til et barn med udviklingshæmning kan læse
fagmålene og bruge dem til en fremadrettet dialog med skolen og
lærerkræfterne om, hvordan undervisningen bliver endnu bedre. Der
kan læses mere om projektet på www.foraeldredialog.dk.