Inklusion er et projekt om holdninger – ikke en spareøvelse
Sådan sagde børne- og undervisningsminister Christine Antorini den 24. februar på et møde mellem os fra DH-organisationerne og ministeren
Af Kitt BoeL, Næstformand i LEV
Mødet var sat i stand for, at alle DH-organisationerne kunne få
lejlighed til at drøfte regeringens inklusionstiltag. Christine
Antorini fortalte, at der i arbejdet med regeringens reform af
folkeskolen indbefattes, at fagene dansk og matematik sættes øverst
på dagsordenen i skolen. Som et forsøg skal der også arbejdes med
to-lærerordninger for at sikre inklusionen. Ministeren fortalte
endvidere, at regeringen er bevidst om , at der stadig er brug for
specialindsats til nogle elever. Fremadrettet inviterer ministeren
interessenterne, og dermed også DH, til at deltage i en følgegruppe
i forhold til inklusion.
I DH er jeg med i en "inklusions-arbejdsgruppe", hvor vi har
formuleret ønsket om en klar plan for inklusion. Vi ønsker, at en
plan er meget tydelig og håndgribelig for at kunne give den
fundamentale tryghed for forældre til børn med handicap, så de får
mulighed for at gå positivt ind i inklusionsdebatten og processen.
En tydelig model vil også være med til at skabe den opmærksomhed og
afklaring, der er nødvendig for at skaffe opbakning til inklusion
fra forældre til børn, der ikke har handicap.
Netop dette var omdrejningspunktet i debatten på mødet med
ministeren. Mange indlæg handlede om forældres bekymringer over,
hvorvidt vores børn ville få både den undervisning og den sociale
del tagelse, som reel inklusion fordrer.
Flere påpegede også, hvordan vi allerede nu mærker, at
"inklusion er blevet lig med nedskæringer". Hertil svarede
ministeren, at det ikke var hensigten. Vi forstod, at regeringen
netop ønsker en folkeskole for ALLE, og at inklusion er ikke en
spareøvelse.
Ministeren ønsker et samarbejde med DH-organisationerne og
organisationen Skole og Forældre om, hvordan holdninger i
forældregrupperne bearbejdes - for at imødegå mobning og social
udstødelse.
Et vigtigt emne for LEVs målgruppe, som jeg fremhævede, er at
sikre, at elever med udviklingshæmning udvikler sig fagligt. De
skal ikke bare sidde bagest i klassen, men må via et effektivt
arbejde med elevplanen sikres en faglig udvikling i forhold til
eget udgangspunkt. LEVs flotte arbejde med forældredialog.dk blev
bragt videre til inspiration, og ministeren lovede at tage
elevplanen med som et vigtigt håndtag i det videre samarbejde med
KL og lærerforeningen.
Også den særlige viden, der er brug for i undervisningen af
vores børn, blev drøftet, og til det fortalte børne- og
undervisningsministeren, at der, udover muligheden for at hente
hjælp hos VISO, også vil blive oprettet et nyt, nationalt
ressourcecenter for inklusion, som skal sikre ny og relevant viden
til skolerne om undervisningen af børn med særlige behov. Jeg
synes, vi skal følge dette ressourcecenters udvikling tæt.
En anden, lidt mere kritisk kommentar, som jeg fremførte, var,
at en gruppe forældres retsstilling nu er forværret, hvis de ikke
kan blive enige med deres skoleinspektør om fortolkningen af og
støtteniveauet for deres barn (se boks nedenfor). Dertil svarede
ministeren, at de forældre, der hidtil har kunnet klage, også
fremover kan klage.
Jeg oplevede et meget positivt møde med en oplagt børne- og
undervisningsminister, der både lyttede aktivt, og var
imødekommende overfor samarbejde. Det er rigtig godt for LEV og
DH.
Og det var godt at være der, klædt på med LEVs nye udkast til
uddannelsespolitik, som vi i uddannelsesudvalget netop havde sendt
til hovedbestyrelsen.
Vi kommer til at arbejde fokuseret på at holde ministeren og
ikke mindst KL fast på udmeldingen: Inklusion er et
holdningsspørgsmål - ikke en spareøvelse!!
Ny lov om inklusion
Den understreger, at flest muligt skal undervises i den
almindelige folkeskole. Den betyder også, at
specialundervisningsbegrebet forbeholdes elever med mest
hjælpebehov, nemlig de elever, der har brug for støtte i mindst 12
lektioner eller behov for placering i en
specialklasse/skole.
Elever, som har brug for mindre end 12 støttetimer (pr uge),
kan hjælpes ved holddeling og undervisningsdifferentiering - det er
skolelederens afgørelse.
Forældre kan ikke klage over en skoleleders beslutning om,
hvor lidt eller hvor meget hjælp en elev skal have, de kan heller
ikke længere selv bede om, at Pædagogisk Psykologisk Rådgivning
(PPR) laver en faglig vurdering af barnets specialpædagogiske
behov. En sådan undersøgelse skal gå via skolelederen. Kun hvis
forældre mener, at deres barn har brug for mere end 12 timers
støtte eller en specialklasse/skole plads, kan de klage.
Som jeg ser det, er det en forringelse af retsstillingen,
som vi skal holde øje med.