Facts om specialundervisning
Af Preben Siersbæk | Foto: Jan Sommer
Nye regler for specialundervisning pr. 1. august
2012
Specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand gives til
elever i specialklasser og på specialskoler. Desuden er det sådan,
at kun hvis eleven har brug for støtte i mere end 9 ugentlige
undervisningstimer i den almindelige klasse, taler man her om
specialpædagogisk bistand.
- Ved vurderingen af, om eleven skal have støtte i den
almindelige klasse, skal der lægges vægt på, om eleven kan have
udbytte af undervisningen og kan deltage aktivt i det sociale
fællesskab i den almindelige klasse.
- Henvisning til specialklasse eller specialskole forudsætter, at
dette vil være mest hensigtsmæssigt på baggrund af elevens svære
funktionsvanskeligheder.
Specialpædagogisk bistand i skolen
omfatter:
- Rådgivning af forældre.
- Særlige undervisningsmaterialer og tekniske hjælpemidler som er
nødvendige for elevens undervisning.
- Særlig tilrettelæggelse af undervisningen i folkeskolens fag og
fagområder.
- Undervisning og træning i funktionsmåder og arbejdsmetoder med
henblik på at afhjælpe elevens funktionsvanskeligheder.
- Personlig assistance.
- Særligt tilrettelagte aktiviteter i tilslutning til
specialundervisningen.
Hvis dit barn har brug for
specialundervisning
- Snak med skolelederen, som har ansvaret for at indstille til
Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) efter samråd med dig.
- Forældre, der finder, at deres barn har behov for mindst 9
klokketimers støtte om ugen, kan bede om en PPR-vurdering af deres
barn.
- PPR- vurderingen kan efter samråd med dig evt. suppleres med
udtalelser fra andre sagkyndige.
- PPR-vurderingen fremsendes skriftlig til skolens leder med kopi
til elevens forældre.
- Skolens leder træffer afgørelse om iværksættelse af
specialundervisning inden for skolens rammer.
- Der skal lægges betydelig vægt på forældrenes ønsker med hensyn
til den nærmere tilrettelæggelse af den specialpædagogiske
bistand.
- Beslutning om evt. tilbud om specialskole træffes af
kommunalbestyrelsen.
- Forældrenes og elevens ønske med hensyn til den skolemæssige
placering skal så vidt muligt følges.
- Forældre skal orienteres skriftligt om alle indstillinger,
rapporter og beslutninger om iværksættelse af specialpædagogisk
bistand.
- Skolens leder følger elevens udvikling og tager mindst én gang
om året stilling til, om specialundervisningen skal fortsætte,
ændres eller ophøre. Beslutningen træffes på grundlag af
PPR-vurdering og efter samråd med elev og forældre.
Hvis du vil klage over kommunens tilbud om
specialundervisning
- Inden 4 uger efter modtagelse af afgørelse kan der klages til
Klagenævnet for Specialundervisning. Der kan både klages over et
tilbud eller afslag på en foranstaltning. Der kan også klages over
det nærmere indhold af foranstaltningen.
- Klageprocessen igangsættes ved at forældre indsender klagen til
den myndighed, der har truffet afgørelsen. Herefter skal denne
myndighed genvurdere sagen inden 4 uger efter modtagelse af
klagen.
- Hvis forældrene heller ikke kan acceptere den nye afgørelse,
skal de inden 4 uger give besked til myndigheden om, at de
fastholder klagen. Herefter sender pågældende myndighed automatisk
klagen videre til Klagenævnet samtidig med at forældrene
underrettes om sagens fremsendelse.
Folkeskoleloven gælder også for børn, der får
specialundervisning. Herudover gælder: