Forældredialog – et LEV-projekt
Folkeskolen er for alle – også børn med udviklingshæmning
Foto: Fra www.foraeldredialog.dk
Foraeldredialog.dk er et nyt redskab, der skal styrke dialogen
mellem skolen og forældre til børn med udviklingshæmning, så de
også får det optimale ud af deres skolegang.
Foraeldredialog.dk er blevet søsat, fordi virkeligheden har
vist, at folkeskolen reelt ikke er for alle. Det fremgår godt nok
af folkeskoleloven, at folkeskolen skal være for alle - og dermed
også for elever med udviklingshæmning. Det burde betyde, at,
forældre til elever med udviklingshæmning kunne forvente, at deres
børn gennem skolegang fik det fundament, de skulle bygge deres
voksenliv på.
Men virkeligheden har imidlertid langt fra altid været så enkel.
For mange forældre har børnenes skolegang været præget af
usikkerhed, frustrationer og konflikter med skolen, og det skyldes
oftest, at dialogen med den enkelte skole har været svær.
Forældredialog
For at bistå både skole og forældre til en bedre proces og et mere
frugtbart samarbejde har LEV derfor udarbejdet en hjælpekasse i
form af hjemmesiden www.foraeldredialog.dk
Her sætter vi blandt andet fokus på folkeskolens fagmål og
beskriver, hvad der er mest vigtigt for elever med
udviklingshæmning. Tilsvarende indeholder denne værktøjskasse også
svar på en lang række af de spørgsmål, som forældre til
udviklingshæmmede børn løbende stiller LEVs rådgivere.
Men "forældredialog" erstatter naturligvis ikke vejledninger,
bekendtgørelser og andre offentlige bestemmelser omkring
folkeskolen.
Specialundervisning
I mange tilfælde vil forældre til udviklingshæmmede børn
formentlig opleve, at formuleringerne bag målene for
specialundervisningen ikke passer til deres barns behov. Her er det
nødvendigt at fortolke målene og tilpasse dem til den enkelte elev
- den proces og de muligheder beskrives også i værktøjskassen
"forældredialog".
Hjemmesiden www.foraeldredialog.dk er
blevet til i samarbejde med VIKOM og Rosenvængets Skole i Viborg -
og den er udviklet med støtte fra Undervisningsministeriet og en
række fonde.
Indholdet rummer blandt andet:
- En oversættelse af alle fagmål for folkeskolen - med fokus på
udviklingshæmmede elevers behov
- Virkelighedens fagmål - i samarbejde med Rosenvængets Skole
fremhæves, hvordan lærere, elever og forældre samarbejder om de
beskrevne fagmål
- Svar på en række spørgsmål som Landsforeningen LEV er blevet
stillet flere gange i løbet af de seneste år om skole og
skolegang
- Information om de nationale test i folkeskolen
- Information om specialundervisning og hvad god
specialundervisning er
- Information og vejledning om hvordan man kan komme videre, hvis
skole-hjem dialogen er kørt af sporet
Undervisningsministeriets Fælles Mål 2009 beskrives på www.faellesmaal.uvm.dk
> Læs mere:
www.foraeldredialog.dk