LEVs uddannelsespolitik
Uddannelse - Undervisning - Udvikling
Uddannelse er en universel rettighed, som skal medvirke til, at
det enkelte menneske erhverver kompetencer, færdigheder og
erfaringer. Målet er, at alle mennesker skal have mulighed for at
kunne deltage som fuldgyldige og ligeværdige
samfundsborgere.
Landsforeningen LEVs uddannelsespolitik tager afsæt i
internationale konventioner, såsom FNs
menneskerettighedserklæring, FNs handicapkonvention og
Salamancaerklæringen. En manglende eller utilstrækkelig adgang til
undervisning og læring er således en krænkelse af universelle
menneskerettigheder.
Danmark tiltrådte i 1994 Salamancaerklæringen, der blandt andet
fastslår, at alle mennesker har et læringspotentiale.
Forudsætningen for at udnytte det enkelte menneskes
læringspotentiale er alene et spørgsmål om læringsmiljø,
undervisningsindhold, og undervisningsmetoder. Det er
undervisningssektorens ansvar at tilbyde elever med
udviklingshæmning en undervisning, der tager udgangspunkt i den
enkelte elevs aktuelle funktionsniveau og potentialer.
Kommunikation er identitetsskabende for alle. Det er nødvendigt med
en forståelse for og accept af, at kommunikation for elever med
udviklingshæmning rækker ud over talesprog. Uddannelsessystemet
skal være forpligtet til at tage udgangspunkt i den enkelte elevs
kommunikationsform. Herved sikres et fokus på elevens nødvendige
udvikling såvel kommunikativt som relationelt. Udviklingen af
kommunikative færdigheder skal understøttes ved hjælp af alle
nødvendige kommunikationsformer og hjælpemidler, herunder brug af
moderne teknologi.
Landsforeningen LEV vil arbejde for:
- At adgang til uddannelse skal være uafhængig af evner og
ressourcer.
Retten til inklusion - en forudsætning og en
nødvendighed
Undervisning og adgang til læring skal tage
udgangspunkt i den enkelte elevs ret til inklusion i de
uddannelsesmæssige fællesskaber. Inklusion kræver deltagelse i et
fællesskab. Den enkelte elevs trivsel, tilstedeværelse og læring
afgør, om der er tale om inklusion for eleven.
Det påhviler enhver kommune at sikre, at der eksisterer
undervisningsmiljøer, der aktivt sikrer retten til inklusion.
Inklusion afviger fra integration - i inklusion lægges ansvaret
for elevens trivsel, tilstedeværelse og læring hos fællesskabet,
medens integration fordrer et ansvar for tilpasning fra eleven
selv.
Forudsætningen for vellykket inklusion er:
- At fællesskabet bygger på grundlæggende værdier som accept,
anerkendelse og lige muligheder.
- At skolen skaber optimale rammer for at imødekomme elever med
udviklingshæmnings særlige behov.
- At skolen udvikler og benytter nødvendige metoder,
hjælpemidler, strategier og læringsmodeller, som tager
udgangspunkt i den enkelte elevs behov.
- At skolen aktivt understøtter den enkelte elevs relationer til
de øvrige elever i klassen og på skolen.
- At der opnås konsensus mellem de involverede parter i en
beslutning om inklusion
Landsforeningen LEV vil arbejde for:
-
At enhver uddannelsesinstitution forpligtes til
at redegøre for sit arbejde med holdning til inklusion samt
planlagte initiativer
-
At kommunalbestyrelsen årligt i forbindelse med
fremlæggelsen af årsrapporten fra Handicaprådet beskriver hvilke
inklusionstiltag der er taget på folkeskoleområdet
-
At deling af eksisterende specialpædagogisk og
didaktisk viden bliver understøttet fra centralt hold ved
etablering af landsdækkende videns netværk.
Undervisningspligt og rettigheder
Det er Landsforeningen LEVs opfattelse, at elever med
udviklingshæmning har ret til sammenhængende, individuelt tilpasset
undervisning og uddannelse på lige fod med alle andre.
Undervisningen har et naturligt afsæt i de til en hver tid gældende
fagmål for folkeskolen. Der skal i undervisningen foretages en
nødvendig tilpasning af undervisningsmateriale, omfang og pædagogik
med udgangspunkt i elevens forudsætninger, hvilket sker igennem
aktiv inddragelse af den individuelle elevplan, herunder også
uddannelsesplanen. Endvidere skal de fysiske rammer og rum matche
elevens læring bedst muligt. Undervisningstilbuddet kan gives
som skolegang i distriktsklasse, i specialklasse eller på
specialskole, alt efter den enkelte elevs behov.
Landsforeningen LEV vil arbejde for:
-
At retten til det frie skolevalg også efterleves
for elever med udviklingshæmning.
-
At der igangsættes specialpædagogisk forskning,
som sigter på at varetage elevernes behov i inkluderende
undervisningsmiljøer.
-
At den specialpædagogiske/didaktiske faglighed
og den faglige faglighed styrkes.
-
At der strategisk sættes ind med videre- og
efteruddannelse i de områder af folkeskolen, som skal inkludere
elever med udviklingshæmning.
-
At pædagogisk psykologisk rådgivning (PPR)
løbende beskriver barnets undervisningsmæssige behov.
-
At undervisningstilbuddet skal tydeliggøre
lærernes kompetencer, i forhold til det enkelte barns behov. Denne
viden skal være tilgængelig for forældre inden
valg af skoletilbud.
Medarbejderkompetencer
Den specialpædagogiske indsats i folkeskolen skal
styrkes på alle niveauer. Dette forudsætter, at der stilles krav
til undervisningskræfternes faglige kompetencer og ballast.
Konkret skal det ske ved at styrke fagområdet "specialpædagogik"
på læreruddannelsen og på pædagoguddannelsen. Desuden skal
muligheder for efter- og videreuddannelser af personalet styrkes.
Undervisning i udviklings- og læringspsykologi for de 0-6 årige
samt undervisning i inklusion og i specialpædagogik skal
opprioriteres.
Landsforeningen LEV vil arbejde for
Evaluering
Landsforeningen LEV ønsker at bruge det fortsatte
fokus på evaluering og dokumentation i folkeskolen til at sikre, at
elever med udviklingshæmning også opnår et forbedret læring- og
undervisningsmiljø, hvor faglighed og faglig udvikling til
stadighed er genstand for diskussion. Undervisere og skoleledere
skal til stadighed vurdere, om der er metoder og strategier i
forhold til den enkelte elev, der muliggør, at eleven helt eller
delvist vil kunne deltage i test, prøver og afgangsprøver.
Landsforeningen LEV vil arbejde for:
-
At elever med udviklingshæmning tilbydes en
neuropsykologisk og neuropædagogisk udredning i forbindelse med
udskoling fra folkeskolen.
-
At elever med udviklingshæmning og deres
forældre sikres adgang til en løbende evaluering, der kan danne
udgangspunkt for den fortsatte dialog mellem elev, forældre og
skole om elevens faglige udvikling.
-
At undervisningsministeriet og skolestyrelsen
mere aktivt oplyser og vejleder skoler i alternativer til de
nationale elektroniske test for elever med udviklingshæmning.
Dialogen mellem skole og hjem
En væsentlig forudsætning for, at læring og undervisning
får optimale forhold i den danske folkeskole, er, at samarbejdet
mellem forældre, skole og elev fungerer på en god og konstruktiv
måde. Forudsætningen for et godt, konstruktivt og fremadrettet
samarbejde er en ligeværdig dialog mellem skole og hjem. Dette
betyder, at der skal være en gensidig respekt, samtidig med at
der skal være rum for debat og diskussion af blandt andet elevens
udviklingsmuligheder.
Landsforeningen LEV mener, at et naturligt omdrejningspunkt i
skole/hjem samarbejdet er den individuelle elevplan og
uddannelsesplanen. Det vil således være naturligt, at samarbejdet
tager afsæt i en dag-til-dag dialog, dels om det enkelte fag, og
dels om elevens trivsel og udvikling.
Det påhviler skolen at fokusere på de forventninger, som skolen
har til elevens udvikling, og formidle dette til forældrene, så
barnet hermed får et samlet og koordineret fokus.
Landsforeningen LEV vil arbejde for:
-
At skole/ hjemsamarbejdet i større grad danner
grundlag for en fremadrettet dialog, der tager afsæt i de enkelte
læringsmål beskrevet i den individuelle elevplan.
-
At Landsforeningen LEV prioriterer en mere aktiv
deltagelse i folkeskolens interesseorganisationer såsom Skole og
Forældre, Forældrenetværk, Danmarks Lærerforening med flere.
Landsforeningen LEVs uddannelsespolitik indeholder også
afsnit blandt andet om ungdoms- og voksen uddannelse. Læs politikken i sin helhed her.