Barnet i fokus

Foto: Jan Sommer

Når man som menneske møder et andet menneske, bruger man de erfaringer, man har med at være sammen med andre. Når man én gang har brændt sig på en kaffekrus, vil langt de fleste mennesker, næste gang de rører et kaffekrus, først berøre kruset med en enkelt fingerspids for at undersøge om det er varmt, for vores erfaringer siger, det kan være varmt, og om man kan brænde sig på det.

Det er nøjagtig den samme proces, der udspiller sig, når far og mor har samtaler med skolen. Far og mor er i udgangspunktet de bedste forældre, men ved ikke nødvendigvis så meget om folkeskolen og undervisningsformer. Deres referenceramme bliver derfor deres egen skoletid. Mange forældre fokuserer ikke på om færdighedsmålene i dansk trin 2 er opfyldt, eller om trinmålet i matematik 4 er opfyldt. I forældrenes verden handler det om, har mit barn lært at læse og regne osv. Derfor handler det om at kunne beskrive, hvad det er, der foregår i skolen, og kunne indsætte denne beskrivelse i en forældreforståelse af, hvordan en skoledag ser ud.