Afmagt

Foto: Jan Sommer

Afmægtighed kan føre til vrede, men oftest går vreden ud over de forkerte. At være forældre til et barn med udviklingshæmning er en stor opgave. Ingen i denne verden ønsker sig at blive forældre til et barn med handicap. Men når barnet så er der og har følgeskab af et eller flere handicaps, der til tider helt kan skygge for det unikke barn, kan det være vanskeligt at få 'øje på solen' i al den skygge. Lærere, der beskæftiger sig med børn med udviklingshæmning, har foretaget et positivt tilvalg - det er vigtigt at bruge det som en styrke, som en ressource. Tal med lærerne på skolen om, hvordan de oplever barnet, hvor de ser ressourcerne, og hvordan de oplever, at barnets evner og ressourcer bedst kan udvikles. At være lærer betyder ikke at man har ret, men lærerne vil oftest kunne give andre, nye og understøttende vinkler på, hvordan barnets udvikling bedst muligt understøttes.

Afmagt opstår

• Når du ikke har tilstrækkelige informationer
  • Når du ikke forstår
  • Når du ikke har erkendt strukturer
  • Når du ikke kan bruge det, du har lært
  • Når du ikke får lov at deltage
  • Når du ikke forstår en magt, der udøves
  • Når du ikke kan slippe en angst

Det er kun dig selv, der kan vide og mærke, hvornår din afmagtssituation er ved at opstå. Andre kan ofte ikke se det før bagefter. Det er let at 'kaste' skylden på andre i en afmagtssituation, men i virkeligheden handler det ikke om skyld. Ofte kan man som menneske afværge mange afmagtssituationer ved at tilkendegive, at man ikke forstår, eksempelvis hvorfor der handles, som der gøres.