Afmagt
Foto: Jan Sommer
Afmægtighed kan føre til vrede, men oftest går vreden ud over de
forkerte. At være forældre til et barn med udviklingshæmning er en
stor opgave. Ingen i denne verden ønsker sig at blive forældre til
et barn med handicap. Men når barnet så er der og har følgeskab af
et eller flere handicaps, der til tider helt kan skygge for det
unikke barn, kan det være vanskeligt at få 'øje på solen' i al den
skygge. Lærere, der beskæftiger sig med børn med udviklingshæmning,
har foretaget et positivt tilvalg - det er vigtigt at bruge det som
en styrke, som en ressource. Tal med lærerne på skolen om, hvordan
de oplever barnet, hvor de ser ressourcerne, og hvordan de oplever,
at barnets evner og ressourcer bedst kan udvikles. At være lærer
betyder ikke at man har ret, men lærerne vil oftest kunne give
andre, nye og understøttende vinkler på, hvordan barnets udvikling
bedst muligt understøttes.
Afmagt opstår
-
Når du ikke har tilstrækkelige informationer
-
Når du ikke forstår
-
Når du ikke har erkendt strukturer
-
Når du ikke kan bruge det, du har lært
-
Når du ikke får lov at deltage
-
Når du ikke forstår en magt, der udøves
-
Når du ikke kan slippe en angst
Det er kun dig selv, der kan vide og mærke, hvornår
din afmagtssituation er ved at opstå. Andre kan ofte ikke se det
før bagefter. Det er let at 'kaste' skylden på andre i en
afmagtssituation, men i virkeligheden handler det ikke om skyld.
Ofte kan man som menneske afværge mange afmagtssituationer ved at
tilkendegive, at man ikke forstår, eksempelvis hvorfor der handles,
som der gøres.