Forventninger

Foto: Jan Sommer

I forbindelse med etableringen af en uddannelsesbog eller en uddannelsesplan er det vigtigt at få drøftet forventningerne til barnets udvikling på kort og på lang sigt. I dialogen med læreren handler det om at kunne opstille så operationelle forventninger til barnet som muligt. Det er godt at kunne sige: "Jeg forventer at Sussie kommer til at læse", men det er endnu bedre at kunne gøre forventningerne mere eksplicitte, såsom "Jeg forventer at Sussie vil kunne lære at læse overskrifter på aviser, kende ord på busser og kunne læse en indkøbsseddel" osv. Det samme kunne gøre sig gældende med eksempelvis regning. Sussie skal lære at regne, eller Sussie skal lære at regne, så hun kan finde ud af, hvor mange penge hun skal have tilbage, hvis hun afleverer en 100 kroneseddel, og hun har købt for 56 kr.