Krav

Foto: Jan Sommer

Stil krav. At gå i skole handler om at lære noget og at modtage den nødvendige hjælp og omsorg for at kunne deltage i undervisningen. At gå i skole handler om at lære, at udvikle sig. Derfor er det kun ret og rimeligt, at man som forældre har en forventning til, at dette også sker for barnet med udviklingshæmning. Spørgsmålet er så, hvordan kan man udtrykke disse krav og forventninger? Her er årsplanen et godt sted at starte. Enhver klasse og enhver skole skal udarbejde årsplaner, der beskriver, hvad der skal foregå, hvordan det skal foregå og i forhold til hvilke fag de enkelte aktiviteter igangsættes. Som forældre skal man inddrages i årsplanen og den individuelle årsplan. Når skoleåret starter og elever og lærere kommer friske tilbage efter en god og lang sommerferie, er det, at man skal igangsætte arbejdet med årsplanen. Som forældre kan man bede om at se årsplanen for Sussies klasse. Det vil være naturligt, at der afholdes forældremøde, hvor planen bliver gennemgået. Her kan man som forældre udtrykke sig. Igen bliver tingene fremadrettet og lærerne bliver givet en mulighed for at justere i forhold til forventninger og udvikling hos eleverne.