Tillid

Foto: Jan Sommer

Hvor mange klokketimers undervisning skal dit barn modtage i 3. klasse? Mange forældre har en oplevelse af, at det kan være svært at gennemskue, hvor mange undervisningstimer der eksempelvis skal være i 3. klasse, og hvor mange eleven faktisk modtager. Det er en god ide at møde lærerne med tillid og fortælle, at man som forældre faktisk ikke kan gennemskue, hvor mange timer der bliver læst i de enkelte fag. Nogle lærere vil studse over det, andre vil tage det som anerkendelse og interesse for deres arbejde. Lærere og ledelse på en folkeskole skal altid kunne redegøre for, hvor mange undervisningstimer der er på en årgang og eller inden for et fag. Det er en god ide, at man som forældre gør sig klart, hvorfor man spørger om det. Undrer du dig over, hvorfor dit barn ikke får de timer han/hun skal have ifølge undervisningsvejledningen i et specifikt fag, så spørg hvad lærerens grund er. Hvis det handler om at man, som forældre, oplever at eleverne får for få timer, er det vigtigt at sige, at man oplever, at der ikke er undervisningstimer nok.