For Williams skyld
Det handler om at dele viden, når et barn rykker fra børnehaven og ind på Nørrebjergskolen
Tekst: Morten Bruun | Foto og video: Jan Sommer
Derfor er et dusin fagpersoner involveret i skiftet. Det kunne
måske virke skræmmende på nogen, men ikke på Williams mor - for det
virker.
Umiddelbart kan det virke overvældende og voldsomt, som de
sidder dér: 12 kvinder omkring et bord for at diskutere, hvordan
William på seks år skal klare skiftet fra børnehave til skole.
Men Signe Sørensen synes ikke, det er spor usædvanligt, at en
psykolog, en fysioterapeut, to lærere, tre ergoterapeuter og fire
pædagoger har afsat en time til at tale om hendes søn.
Tværtimod.
- Det er bare udtryk for, hvor seriøst de tager opgaven. Det vil
være forfærdeligt, hvis børnehavens erfaringer går tabt. William
kan jo ikke selv udtrykke sig, og derfor er den her dialog med
skolen bare så vigtig, siger Signe Sørensen.
Årelang praksis
Det handler om at dele viden. Og det er måske det vigtigste i den
række af møder, der har været holdt, siden børnehaven Platanhaven i
Odense i august 2011 begyndte at forberede Williams skifte til elev
på Nørrebjergskolen - i august 2012.
- Det er fast praksis hos os. Sådan har vi gjort i alle de 12
år, jeg har arbejdet på Platanhaven, siger pædagog Lene Abildgaard,
der deltager i mødet sammen med ergoterapeut Birgitte Brandt og
fysioterapeut Anne Willads for blandt andet at vise skolens
personale den film om Wiliams liv, vaner og hverdag, børnehaven har
lavet.
> Se billederne
fra Williams tid i Platanhaven og fra overleveringsmødet på
Nørrebjergskolen
Der er klip med William i svømmehallen, ved frokostbordet og i
musikgruppen. Og der er klip, der viser, hvordan han reagerer og
kommunikerer. Og så er det hele - som det er tilfældet for mange af
de børn, der siger farvel til Platanhaven og får deres egen film -
suppleret med en mappe med billeder og grundige, skriftlige
kommentarer.
> Se Platanhavens
beskrivelse af William
- Vi prioriterer virkelig dette arbejde, fordi det er så vigtigt
at fortælle om det enkelte barns ressourcer, så lærerne ikke skal
begynde forfra. Og vi synes selvfølgelig, det er optimalt, at vi
ser filmen sammen med skolen og en af forældrene, siger Lene
Abildgaard og tilføjer:
- Men vi kan ikke tage det for givet. Der har været eksempler
på, at vi som børnehave skal manifestere os ret tydeligt over for
en skole, men så kan de som regel godt se ideen.
Tænker på forældrene
Den udfordring har Platanhaven ikke i forhold til
Nørrebjergskolen. Her er det en fast procedure, som indgår i
skolens samarbejdsaftale med de børnehaver, der - ligesom depechen
i et stafetløb - sender børnene videre i systemet.
Pædagog Lene Abildgaard fortæller om
Platanhavns overleveringer.
Og ifølge skoleleder Berit Nielsen Plotnikof handler det ikke
kun om hensynet til det enkelte barn og skolens mulighed for at
bygge videre på det fundament, børnehaven har støbt. Den
systematiske overlevering er mindst lige så vigtig for
forældrene:
- De er næsten altid dybt bekymrede, når de kommer her med et
barn med ganske særlige behov og tænker på, hvad vi kan gøre for
deres datter eller søn. Når de hører ordet "skole", tror de måske,
at barnet skal til at lære geografi og er uden opsyn i
frikvartererne. Det er dem, vi skal give tryghed og vise, at vores
skoletilbud tager individuelle hensyn og nærmest er en fortsættelse
af børnehaven, siger Berit Nielsen Plotnikof.
Det er nøjagtig den pointe, som Williams mor fremhæver før mødet
med personalet fra børnehaven og skolen. Signe Sørensen siger:
- Min mand og jeg ved nu, at børnehavens omsorg for William
fortsætter i skolen. Og vi ved, at skolen ikke starter helt fra
scratch...
> Se
hele forløbet fra børnehave til skole i
oversigtform